Ontwikkellijn 1: Regio, doelgroep en werkgeverschap 2024
Binnen deze ontwikkellijn is het centrale thema ‘Focus op (verbreding) van de doelgroep’. We hebben mooie stappen gemaakt in 2024, met nog meer aandacht voor onze doelgroep. Ook komen er hele nieuwe doelgroepen bij. We hebben onze samenwerking met VSO-scholen uitgebreid en zijn dit jaar gestart met de eerste Internationale Schakelklas (ISK) in samenwerking met het Kwadrant. De ISK is er speciaal voor leerlingen die nieuwkomer zijn in Nederland. Ook zijn we ons praktijkonderwijs gaan uitbreiden en mogen we meer mensen blij maken met Praktijkverklaringen. Dit leverde al heel wat trots op bij mensen die een praktijkverklaring in de wacht sleepten!
In onze uitbreiding van de dienstverlening hebben we de samenwerking met het UWV verder vormgegeven. Dit leidde onmiddellijk tot nieuwe aanmeldingen. Het eerste volle jaar samenwerking met UWV bleek wederzijds succesvol. We vroegen betrokkenen om een evaluatie en de samenwerking met UWV kreeg een zeer goede beoordeling. 100% score op ‘naar werk trajecten’. De inzet van ons Arbeidstrainingscentrum (ATC) wordt door UWV als een enorme pré gezien. Een mooie aanvulling op hun eigen dienstverlening dus!
Daarnaast hebben we onze Oekraïense dienstverlening doorontwikkeld, wat leidde tot goede resultaten met name in gemeente Weert. De best practices hiervan worden toegepast in Nederweert en Cranendonck. Op het gebied van de borging van de dienstverlening voor statushouders zijn met de gemeenten werkafspraken gemaakt en er is een stappenplan ontwikkeld. Hiermee zorgen we voor een uniforme en gelijkwaardige procedure bij de begeleiding van statushouders.
Ook hebben we gefocust op talentontwikkeling voor onze medewerkers en doelgroep. Dit heeft onder andere geleid tot het advies om een talentgerichte leiderschapsvisie op te zetten. Ook communicatie en het informeren van alle interne en externe doelgroepen heeft onze aandacht gekregen. Er is een narrowcastingsysteem opgezet: het laatste nieuws is te lezen op televisieschermen door het hele bedrijf. Er zijn verbindingsmomenten voor Leiding en staf en voor de doelgroep geïnitieerd. Verder werden de technische communicatiemiddelen, zoals onze website, geoptimaliseerd.
In 2024 lanceerde Risse Groep een bedrijfsvideo waarin onze medewerkers en hun talent centraal staan. De video laat zien wat de impact van Risse Groep is op mensenlevens. Deze video werd veel gedeeld op social media en zorgt voor verbinding en trots.
Op het gebied van werkgeverschap wordt er gewerkt aan een uitvoeringsovereenkomst Werk.Kom die naar verwachting in de loop van 2025 getekend wordt.